fredag 12 mars 2010

Kolagrottor med kokos



Idag på förmiddagen tyckte jag och Emma det var det dags att baka lite igen. Hon har varit sjuk hela veckan och vi ville muntra upp oss lite med kak-bak:) Vi passade på att baka medans lillebror tog sin förmiddagsvil.
Godiskaka, sa Emma när hon smakade på de här små ljuvliga bakverken. Och jag kan inte annat än instämma! Man får sig en riktig socker-boost, så en liten kaka räcker gott och väl.
När kakorna var färdigbakade var det lunchdax och lilleman var kinkig och gnällig, var inte alls sugen på mat... Efter maten kände jag på pannan och han var plötsligt glödhet! Starckars liten ligger nu nerbäddad och sover igen med 39,5 graders feber :(
Storasysters krafter gick åt alldeles efter kakbak och lunchbestyr så hon sover gott i soffan, jag tror minsann jag ska passa på att vila ögonlocken så fort jag delat med mig av kanske världens godaste småkakor;)

(receptet går utmärkt att dubblera och kakorna går att frysa in)

Kolagrottor med kokos (ca 20 st):
Du behöver:
150 g smör
1 litet ägg
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokos + lite till garnering
Kolakräm:
75 g smör
1 msk kakao
3 msk vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
1/2 msk vetemjöl

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smöret och kokos i äggsmeten och blanda. blanda mjöl och bakpulver väl och rör ner i smeten. Klicka ut smeten i 20 dubbla småbrödsformar. Fyll formarna till lite under hälften. grädda tills kakorna blivit lite gyllna, ca 10 min.
Kolakräm: Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt sjuda på svag värme tills det tjocknar, ca 5 min.
Fördela krämen på de avsvalnde kakorna och strö över lite kokosflingor.


3 kommentarer:

  1. Så smaskigt!! Ska ha några vänner på fika imorrn och kan inte bestämma om jag ska göra paj, småkakor eller våfflor. Dessa ser ju fantastiskt goa ut!!

    SvaraRadera
  2. Himla goda dom ser ut. Kakbak är ju toppen att muntra upp sig med =)

    SvaraRadera
  3. Så smaskiga de verkar, riktiga godis kakor. Belöning är bra! :)

    SvaraRadera