tisdag 4 september 2012

Kålpudding och dagens agenda


God morgon! Tänkte passa på att slänga in ett recept på gårdagens middag innan jag sätter igång med dagens bestyr. Idag ska jag och maken till Ikea och inhandla lite smått och gott, blir nog en lunch där oxå. Efter det ska vi hämta upp sista delarna till nya barnvagnen - hem och montera möbler- laga middag - och kanske jag orkar med lite brödbak på kvällen.

Tillbaka till kålpuddingen... Kanske en av mina absoluta husmansfavoriter (fast så säger jag om det mesta inom husmanskost, haha). Jag hade hoppats på att överföra min stora husmanskost-kärlek till mina barn, men de verkar tyvärr sakna det i sina gener... Det ska helst serveras pasta, ris och pannkakor för att få glada miner vid middagsbordet. Men jag kämpar tappert på! (Och skam den som ger sig, igår åt de faktiskt kålpudding utan att krångla, båda två!).

Kålpudding (ca 6 port)

Du behöver:
ca 1 kg vitkål
2 msk soja
2 msk ljus sirap
1 msk salt

400 g köttfärs
ca 1/2 liter risgrynsgröt
2 ägg
1 tsk salt
1 krm finmald svartpeppar
1 dl mjölk

Gör såhär:
Strimla och skölj vitkålen. Koka upp ca 1 1/2 liter vatten med saltet och koka vitkålen ca 5 min. Häll av kålen ordentligt och blanda med sirap och och soja.

Blanda köttfärs, risgrynsgröt, ägg, salt, peppar och mjölk till en ganska lös smet (kan hända att det behövs lite mer mjölk).

Fördela hälften av den förvällda kålen i botten på en ugnsfast form. Bred därefter på köttfärssmeten och lägg till sist på resten av kålen.
Sätt in formen i ugnen i 250 grader och sänk temperaturen med en gång till 200 grader. Kålpuddingen är färdig efter ca 50 min.



Kålpudding måste absolut serveras med rejält med lingonsylt och en god brunsås :)

1 kommentar:

  1. Kålpudding måste jag göra någon dag. Barndom! Och en massa go brunsås!

    SvaraRadera