torsdag 7 januari 2010

Valnötsbröd




Det finns nog inget härligare än doften av nybakat bröd hemma! Jag bakar mer och mer bröd själv och tycker att köpebröd är ganska tråkigt... Har nog gått och blivit lite bortskämd!
Valnötsbröd är så gott så... ja, det finns inte riktigt ord. Det här receptet är nog det bästa jag provat någonsin! Visst det kräver lite tid och är en del moment, men låt er inte avskräckas, det är värt varenda minut.

Du behöver:
2 1/2 tsk torrjäst
1 dl flytande malt
3 1/2 dl varmt vatten
2 msk olivolja
300 g valnötter (skalade)
500-600 g vetemjöl
1 1/2 tsk salt
1 ägg

Gör såhär:
Blanda jäst, flytande malt och varmt vatten (cirka 40 grader) i en liten skål. Låt den stå på en dragfri plats i cirka 10 min eller tills det bubblar på ytan. Om blandningen inte skummar är jästen död och då får man börja om på nytt! Rõr ner oljan.
Mal 200 gram av valnötterna till ett grovt mjöl. Blanda cirka 500 g av vetemjölet med saltet i en stor bunke. Rör ner valnötsmjölet. Gör en grop i mjölet och häll i jästblandningen. Arbete degen, gärna med degkrokar, i ca 5-10 min, tills den är mjuk och elastisk (den ska vara på gränsen till kletig). Låt degen jäsa i ca 1 1/2 timme, till ca dubbel storlek.
Kläm ihop degen hårt en gång för att pressa ut luft. Lägg degen på ett mjölat bakbord. Forma den till en rektangel ca 25*20 cm. Fördela resten av valnötterna över degen och rulla ihop den hårt från kortsidan. Lägg brödet på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca 1 timme.
Sätt ugnen på 190 grader. Pensla brödet med lätt uppvispat ägg och grädda i nedersta delen av ugnen i ca 45 min. Låt svalna på galler.



Så här ser det ut när jästen lever!

Finfina valnötter ska det vara, annars blir smaken lätt besk

Mal ned ca 200 gram av valnötterna

...och blanda med vetemjöl och salt

Häll ned jästblandningen

Arbeta degen ordentligt!

När degen har jäst ska den formas till en rektagel och så ska resten av valnötterna på

Lägg brödet på en plåt

Låt jäsa till dubbel storlek och pensla med uppvispat ägg

Efter ca 45 i ugnen ser det ut såhär!

Tillsammans med en rotfruktssoppa blir det en härlig torsdagsmiddag :)

3 kommentarer:

  1. Ååå....älskar valnötter i bröd!! Detta ser fantastiskt gott ut. Men vart hittar man flytande malt??

    SvaraRadera
  2. Vilket gott bröd, har också ett valnötsbröd jag bloggat om men detta var helt annorlunda, det måste jag prova! (Nu är bakgrunden som den skall vara, vet inte vad som hände innan) Bloggen ser jättefin ut!

    SvaraRadera
  3. Hemmabakat är helt klart godast, tyvärr har jag varit lite lat på den fronten det sista.

    Ditt valnötsbröd ser så smarrigt ut.

    SvaraRadera