torsdag 5 juli 2012

Bakad potatis med skinkröra


Det pratas mycket om sommaren som regnar bort och det kan väl stämma till viss grad... Bara att i år uppskattar jag det "dåliga" vädret lite mer än annars. Idag är det riktigt varmt och soligt och det enda jag orkar är att sitta still i skuggan eller vara inomhus och pyssla lite. Tittar avundsjukt ut genom fönstert på alla som strosar runt i solen och jag önskar av hela mitt hjärta att jag var en av de som njöt sommarvärmen. Men så fort solen steker får jag hjärtklappning och flåsar värre än värst, så då är det bättre att bara ta det lugnt här hemma. Tråkigt men sant! Och då har jag ändå 3 månader kvar innan bebis kommer...
Nåja, nu ska jag sluta gnälla och försöka glädjas åt er andra som gärna solar, badar och strosar i solen :) Fördelen med fina vädret är att man kan grilla och sitta ute länge om kvällen. I dag ska vi grilla fläskytterfilè, lite grönsaker och små mini fetaostpajer till det, men  mer om det senare!
Just nu tänkte jag dela med mig av ett recept på bakad potatis med skinröra. Gott och riktigt smidigt att göra. Potatisen sköter sig själv i ugnen och röran görs på en minut :)

Bakad poatatis med skinkröra (2 pers)

Du behöver:
2 stora eller 4 små bakpotatisar
ugnsfolie

2 dl lätt creme fraiche
2 msk lätt majonnäs
75 g strimlad rökt skinka
1 dl majs
1 dl riven ost
salt
peppar

Gör såhär:
Pricka potatisen med en gaffel (så att den inte spricker i ugnen). Vira ugnsfolie runt varje potatis och sätt in de i ugnen på galler i ca 175-200 grader i 1 1/2 timme (lite mindre tid för små potatisar).
Rör ihop alla ingredienser till skinkrörana. Smaka av med salt och peppar. Låt stå i kylen tills potatisen är färdig.
Servera bakpotatisen varm. Gör ett kryss i potatisen och fyll den med skinkröran. Servera gärna med lite bröd och sallad vid sidan av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar