fredag 6 augusti 2010

Scampi med mango i röd currysås



Det här receptet är ännu en av Nigellas skapelser. Himmel vad den kvinnan kan laga mycket god mat! Den här grytan gjorde både mig och min man helt saliga, otroligt fyllig och härlig smak av thailand.
Den smakar säkert ännu bättre om man har alla 5 sinnen i välbehåll... Jag vet att jag tjatar om att jag är sjuk, men det börjar verkligen bli drygt nu. Jag kan inte jobba, jag orkar inte göra något nyttigt här hemma och jag kan inte stå och laga mat utan att ta en paus... Grr... Nu är jag less på detta här. Dessutom vill jag gärna ha mitt luktsinne tillbaka...
Ok nu är jag färdig med min klagosång för denna gång. Nu ska jag bara rafsa ner det här receptet och sen blir det natten! Trevlig helg!

Scampi med mago (ca 3-4 port)
du behöver:
1 msk wokolja
1 vårlök i tunna strimlor
1 1/2 msk röd currypasta
2 dl kokosmjölk
2 1/2 dl kycklingbuljong
2 tsk fisksås
200 g sötpotatis
100 g squash
200 g frusna scampi utan skal
1 lime
150 g mango

Gör såhär:
Skala och tärna sötpotatisen. Skölj och tärna squashen. Skala och tärna mangon. värm oljan i en stor wok- eller stekpanna och fräs vårlöken snabbt, tillsätt currypastan.
Vispa ner kokosmjölken, buljong och fisksås och låt det koka upp. Ha i squash och sötpotatis och låt det puttra i grytan ca 15 min.
Skölj scampin med kallt vatten och ha ner de i grytan. Låt koka upp och ta sedan grytan från värmen. Tillsätt limesaft och mangotärningar.
Smaka av grytan med ev lite salt.
Servera med kokt ris eller nudlar.

2 kommentarer:

  1. Scampi, grönsaker och röd currypasta kan bara bli gott!

    SvaraRadera
  2. ...men man är faktiskt ynklig när man är sjuk, med all rätt!! Jag blir som en karl så fort näsan rinner. Gnällig!! Bra med lite spicey mat som skrämmer bort sjukan. Låter underbart gott!! Frukt i mat är ju så gott. kolla in min pizza med nektarin jag gjorde igår på min blogg. Mums!!

    SvaraRadera