söndag 8 augusti 2010

Test av kryddmix


Bild lånad från Santa Maria

Idag har det varit VARMT... Alltså inget som inbjuder till något maraton i köket. Har haft en påse med kryddmix för köttfärs liggandes ett tag och det var perfekt mat idag, snabbt och lätt. Kryddmixen heter Cevapici och är till för att laga färsbiffar Balkan style den ska enligt producenten, Santa Maria, vara smaksatt med svartpeppar och vitlök (och jag BTW, äter mängder av vitlök varje dag för att bekämpa Den Elaka Förkylningen). Kryddblandningen håller vad den lovar, den smakar mycket peppar och vitlök och köttbullarna smakar riktigt gott! Något för stark för min 3-åring som tyckte att det brann på tungan, medans 1-åringen glufsade i sig förnöjt. Smaken är med andra ord som baken....
Något jag däremot är skeptisk till är att kryddblandningen innehåller glutamat, kan ni fatta att detta ämne kan få lov att vara smaksättare till såååå många halv-och helfabrikat? Det är ju såklart en diskussion för sig själv men jag säger helst nej tack! Inget jag har lust att stoppa i mina barn varje dag, men en gång ibland tror jag inte utgör livsfara... Vad tycker ni? Undviker ni att använda matvaror med glutamat?

Vi tillagade biffarna enligt anvisningarna på förpackningen och serverade med klyftpotatis, sallad och en god tomatsalsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar