torsdag 13 januari 2011

Dämpa sötsuget efter maten...


Jag tror kanske inte jag är enam om att vilja ha något sött efter maten. Hade jag ätit så mycket sötsaker som jag egentligen vill, så hade jag nog rullat fram... Denna här lilla goda efterrätten är perfekt för att dämpa sötsuget, dessutom är den mäktig så man behöver bara lite, lite :) Ett ekstra pluss i kanten är den goda apelsinen, såhär i mörkrets tider är det aldrig fel med lite c-vitamin!



Söt grekisk youghurt med apelsin
Du behöver (2 port):
1 stor apelsin
2 dl grekisk youghurt
4 msk söt kondenserad mjölk

Gör såhär:
Dela apelsinen i två halvor. Skär av skalet på den ena halvan och skär apelsinen i tunna, tunna skivor. Pressa saften från den andra apelsinhalvan i en skål. Blanda saften med den kondenserade mjölken. Häll upp yoghurten i en annan skål och blanda ner mjölken med apelsinsaften skedvis. Blanda försiktigt så att inte yoghurten blir rinnande.
Fördela youghurten i glas och toppa med de skalade apelsinskivorna. Njut!

2 kommentarer:

  1. Det sägs ju att ska man äta något sött så är det just efter maten eftersom förbränningen är igång då. Så smaska på bara ;-)

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen evigheter sen vi åt yoghurt, måste skärpa oss med det, det är ju hur gott som. Speciellt med lite flytande honung på...

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera