måndag 10 januari 2011

Restfest!



När jag handlade kål till kåldolmarna försökte jag hitta ett litet kålhuvud på ca 1 kg. Men det minsta jag kunde hitta var på 2 1/2 kg, vilket resulterade i att jag hade en hel del kokt kål i kylskåpet... Synd att slänga tänkte jag, så dagens middag blev en liten restfest. Jag hittade dessutom en bit av julskinkan i frysen som fick åka med i såsen :)
Skriver ner receptet på såsen, som egentligen är en busenkel bechamelsås:

Ost-och skinksås till kokt kål
du behöver:
5 dl mjölk
3 msk vetemjöl
1 msk smör
1 dl riven vällagrad ost
100 g skinka
1/2 dl hackad persilja
salt
malen vitpeppar

Gör såhär:
Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken. Ha i smöret och låt koka upp på svag värme under omrörning. Låt såsen koka ca 3-5 min. Rör ner den rivna osten och skinkan. Smaka av med salt och peppar. Rör sist ner den hackade persiljan.
Servera ost-och skinksåsen med klyftor av den förvällda kålen, en fräsch sallad och evt kokt potatis.

3 kommentarer:

  1. Smart och gott sätt att använda sej av resterna, många hade nog tyvärr bara kastat kålen.

    SvaraRadera
  2. I dag serverade de stuvad vitkål i p-matsalen. Jag tyckte inte att det såg så gott ut men det var det tydligen. Till det serverades det falukorv.

    SvaraRadera
  3. Bra att du tog tillvara! Ser ju hur gott ut som helst!

    SvaraRadera