lördag 1 januari 2011

När man tror det inte får plats mer...


... så kan man ändå äta lite till! Igår åt vi en väldit lyckad nyårsmiddag med väldigt trevliga vänner som övernattade hos oss. Jag var så fokuserad på att vara värdinna och servera mat att jag inte tog ett enda kort på maten. Lite synd, för det var både snyggt och gott om jag får säga det själv ;) Vi var ganska proppmätta när vi gick och la oss i natt i alla fall :)

Idag har det varit riktigt söndagskänlsa, med en lång och lite sen frukost, lite pulkaåkning med barnen och film med lördagsgodis. Eftersom vi var i söndagshumör så lagade jag riktig söndagsmiddag, fyllda oxrullader med kokt potatis och gelè. Mätt igen! Nu väntar ett avsnitt med hipp hipp! och kanske lite popcorn....



Oxrullader med fyllning (ca 4 port)
Du behöver:
8 smala lövbiffar
1 dl riven parmesan
1 dl finhackad bladpersilja
1 msk dijonsenap
3 msk philadelphiaost
salt
peppar
1 msk smör
Sås:
5 dl buljong
1 msk kalvfond
2 msk grädde
1 tsk soja
2 1/2 msk vetemjöl
svartpeppar

Gör såhär:
Blanda parmesan med hackad persilja, dijonsenap och philadelphiaost. Bred ut ca 1 msk fyllning på varje lövbiff. Salta och peppra. Rulla ihop lövbiffarna och fäst med tandpetare. Värm en stekpanna och ge biffarna en fin stekyta runt om. Slå på vatten så det täcker ungefär 1/3 av rullarna och brässera (fyll på med mera vatten allteftersom det kokar in) rulladerna i ca 40 min. Ta upp rulladerna ur stekpannan och fyll på med vatten så du får ca 5 dl buljong. Vispa ner grädde, kalvfond och soja. Red med mjölet utblandat i lite vatten. Smaka av med peppar. Lägg tillbaka rulladerna och koka ca 5 min.

1 kommentar:

  1. Gott med en klassiker som oxrullader! Popcorn låter inte heller helt fel... blev minsann lite sugna på det nu!

    Gott Nytt år

    SvaraRadera