tisdag 1 februari 2011

Choklad och lavendelcookies



De här goda små kakorna hittade jag inne hos Mor-Mias. Bestämde mig vid första ögonkastet att de här ska jag baka! Och jag blev inte besviken... Kunde önska mig lite mer lavendelsmak, men det är bara att öka en halv tesked om man är en lavendel-älskare som jag :)
Lite senare i kväll ska jag prova att smula ner dem i lite god vaniljglass... Mmmm!

Du behöver (blir 24 st):
150g Smör
3 3/4 dl Strösocker
1 tsk torkad Lavendel
2 Ägg
1 tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
1 1/4 dl Kakao
2 1/2 dl Vetemjöl
100g hackad Mörk choklad

Gör så här
Vispa smör, socker och lavendel ljust och fluffigt. Vispa i ett ägg i taget. Sikta samman de torra ingredienserna och vänd ned i smör och sockersmeten. Rör i den hackade chokladen och rulla till 24 lika stora kakbollar. Lägg kakorna på bakplåtspappersklädd plåt, 6 kakor per plåt. Baka i 180 grader ca 10-12 minuter. Låt kakorna svalna på plåten och förvara sedan i en lufttät burk upp till 1 vecka.

Går utmärkt att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar