onsdag 16 februari 2011

Lyxig pasta i vardagen


Lite vardagslyx tycker jag alla är väl förtjänta! Men vad är egentligen vardagslyx? Det är nog en högst personlig definition... För mig kan det betyda att få en spontan barnvakt som hämtar från dagis (farmor och farfar ;)), ett glas med gott rödvin sent på kvällen, ett varmt skumbad, eller en lite extra god maträtt. Vad är vardagslyx för er?

Som ni säkert har förstått brukar jag sitta och läsa och sukta efter alla goda recept i alla fantastiskt fina matbloggar :) Alla är så duktiga och inspirerar mig till att laga god mat och fortsätta blogga. Det finns speciellt en tjej som har en blogg som man bara kan sugas in i i timmar, nämligen Linda som har bloggen kryddburken. Och vilka bilder sen! Man vill bara dyka in i fotot och smaka en bit :) Detta här receptet jag har lånat idag, en underbar krämig pastasås. Eftersom vardagslyx är temat, bytte jag ut fläskfilèn med en bit oxfilè som var över från nyår och hade banne mig äkta creme fraiche, ingen lightvariant... Helt wild and crazy ;) Barnen slickade sina tallrikar!

Du behöver:
300 gram fläskfilé (eller oxfilè... ;)
1 dl soltorkade tomat i olja
1 burk creme fraiche (2,5 dl)
1 näven körsbärstomater
1 knippe persilja
1 liten burk hela champinjoner
salt & peppar

GÖR SÅHÄR :
Hetta upp en stekpanna med lite smör i. Skär fläskfilén i mindre bitar, finhacka de soltorkade tomaterna och fräs på nån minut. Slå på creme fraiche och låt koka ihop till en krämig sås. Tillsätt finhackad persilja, grovt skivade champinjoner och körsbärstomater precis innan du ska servera.


2 kommentarer:

  1. Ja, alla behöver vi lite vardagslyx då och då! Här kan det betyda alltifrån ett glas rött och en extra god middag, ett oplanerat restaurangbesök till en smarrig efterrätt... Mest mat känns det som när vi vardagslyxar, kanske inte så konstigt:)
    Himla fin tallrik du serverar din goda middag på.

    SvaraRadera
  2. Vardagslyx. Det behöver man då och då! Man upplever olika saker som lyx. Men att bli bjuden på mat mitt i veckan är lyx för mig! Oftast är det jag som står för maten. Varje-dag-lyx är att min sambo står för disken varje dag!!:)

    SvaraRadera