måndag 14 februari 2011

Köttbullar asian style


Hej allihop! Hur har ni det i kylan? Jag misstänker att fler än jag börjar bli sugna på vår... Det värsta just nu är ju att virusen trivs alldeles för bra i det här klimatet så vi verkar aldrig bli kvitt dem. Just nu är det jag och sonen som är krassliga och de andra är hyffsat friska. Jaja, till sommaren är allt glömt och förlåtet ;)

För att sätta lite fart på smaklökarna gjorde jag lite extra kryddiga köttbullar idag.



Du behöver (ca 4 port):
1 liten gul lök
1/2 msk + 1 msk röd curry
400 g nötfärs
1 ägg
3 msk ströbröd
1 kruka koriander
1 burk kokosmjölk
1 msk honung
1 röd paprika
150 g sockerärter
salt och peppar

Gör såhär:
Skala och finhacka löken. Fräs i ca 1/2 msk smör och 1/2 msk röd curry. Lägg i en skål. Blanda i färs, ägg, ströbröd, hackad koriander, 1 tsk salt och 2 krm peppar till en jämn smet. Rulla köttbullarna och stek dem i 1 msk smör runt om så att de får färg.
Tillsätt 1 msk röd curry och låt fräsa med. Tillsätt kokosmjölk och honung och låt köttbullarna koka klart. Smaka av med salt.
Strimla paprikan och lägg ner i såsen. Dela sockerärterna och lägg ner i pannan. Låt småkoka 2-3 min,
Servera med nykokta äggnudlar.

2 kommentarer:

  1. Åh, så gott! sånt här gillar jag :-)

    SvaraRadera
  2. Nej, det är helt otroligt så många sjuklingar det finns just nu. Och hugaligen så kallt det verkar vara lite överallt, var blev våren av?
    Bra med lite hetta i maten så man kan skrämma bort baskeluskerna!

    SvaraRadera