lördag 5 februari 2011

Sallad med saffransgnocchi



I kväll bjuder jag på ett recept som jag föll för redan innan jul. Det var i ett nummer av laga lätt och jag var inne i en riktig saffransperiod och rev ut sidan i tidningen innan en gris hunnit blinka... Sen blev det såklart liggandes i prova-på-högen. Tills idag... Det blev verkligen jättegott! Om man som jag, älskar saffran, är detta en riktig höjdare! Receptet kommer från Bo Hagströms bok "Buonissimo".

Du behöver (4 port):
500 g potatis av mjölig sort
2 1/2 dl vetemjöl
1 ägg
1 påse saffran (1/2 gram)
2 msk ljummet vatten
2 msk riven parmesan
70 g lufttorkad skinka
80 g ruccola
80 g machesallad
smör och olivolja till stekning
salt

Gör såhär:
Koka potatisen mjuk med skal. Skala och pressa den. Låt svalna.
Blanda med mjöl, 1 tsk salt och ägg. Lös upp saffranet i det ljumna vattnet och häll i. Tillsätt parmesan och arbeta till en smidig deg.
Rulla degen till smala rullar på ett mjölat bakbord. skär de i ca 1 cm långa bitar.
Lägg gnoccin i sjudande vatten. Fortsätt sjuda ca 5 min sedan gnocchin flutit upp till ytan. Ta upp med hålslev och låt rinna av på hushållspapper.
Stek gnocchin i smör och olja så den blir frasig på utsidan. Ta upp och låt rinna av.
Skär skinkan i mindre bitar och knaperstek i torr panna.
Lägg upp salladen på fat. Fördela och gnocchi och skinka ovanpå.
Servera som förrätt eller som tillbehör till kött.


4 kommentarer:

  1. Innan en gris hunnit blinka... haha! Det ser väldigt smarrigt ut! Jag har aldrig gjort egen gnocchi. Är det lätt?

    SvaraRadera
  2. >Gott!!! Såg ett liknande recept i julas som jag blev sugen på att prova! Har länge velat göra egna gnoccisar!!:)

    SvaraRadera
  3. Jisses så gott och fräscht det låter (och ser ut att vara).

    SvaraRadera