söndag 19 december 2010

Borta bra men hemma bäst!


Gissa om det var skönt att slänga in den sista strumpan i tvättmaskinen, packa in den sista kotletten i frysen, bada ungarna och slänga dem i säng och sen få landa med rumpan i soffan!!! Oh my god... längesen jag var så här trött efter en semster, haha! Nädå, vi har haft det underbart på alla sätt och vis, men det är bilåkandet som tar knäcken på mig, och ungarna oxå för den delen (fast dom har varit jätteduktiga!!). Nu blir det en lugn och härlig förjulstid skulle man kunna tro, ha! Men jag ska jobba nästan varje dag och julstöka, fixa gran, packa och handla julklappar m.m. Får försöka sänka blodtrycket med lite mysig julmusik och choklaaaaad ;)

Hur har ni det i hemmen? Börjar julefriden sänka sig? Eller är det stess och press såhär i inspurten?

För att samla familjen runt middagsbordet utan att ens påminnas om jul kan jag rekommendera denna härliga rätt; lammfärsbiffar i pitabröd med vitlöksyoughurt!



Du behöver:
400 g lammfärs
3 msk konc kalvfond
100 g smulad fetaost
1/2 tsk nymald svartpeppar
1/2 dl finhackad persilja
1 ägg

Gör såhär:
Blanda färs, kalvfond, fetaost, peppar, ägg och persilja. Rulla små bullar och platta till dem handflatan så du får små biffar. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek biffarna ca 3-5 min på båda sidorna.
Servera biffrana i pitabröd med vitlöksyoughurt och sallad.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker jag har känt mig rätt cool fram till för ett par dagar sedan. Då insåg jag att jag hade jättemånga klappar kvar att handla. Att jag dessutom misslyckats med vörtbrödsbak och lite julgodis gjorde inte saken bättre...

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem! Förutom blodtrycket, behöver nog även dina ambitioner sänkas! Det blir jul ändå och säkert en bra sådan fast inte allt blir som det alltid har varit!

    SvaraRadera