tisdag 21 september 2010

Baka knäckebröd utan kavel!



Hemlagat knäckebröd är ju så himla gott! Tyvärr är det inte lika kul att kavla... och hemlagat knäcke måste kavlas och kavlas och kavlas och kavlas lite till. Men inte med detta receptet! Här är det bara att röra ihop, platta ut och grädda. Superenkelt! Och knäckebrödet smakar otroligt gott, prova!
Receptet har jag fått av min kära kollega Marita, tack för det :)

Knäckebröd (2 plåtar):
2 dl grov kruskakli
2 dl havrekli
2 dl sesamfrön
2 dl linfrö
2 dl solrosfrön
2 dl grovt rågmjöl
2 dl havregryn
1 dl hackade valnötter
1 tsk salt
7 dl vatten

Gör såhär:
Blanda alla torra ingredienser och ha i vattnet. Blanda ordentligt och låt degen sväll ca 15 min.
fördela smeten/degen tunt på två bakplåtar, med bakplåtspapper. Dela i rutor med pizzaskärare.
Grädda ca 40 min i 175 grader, varmluft.
Om knäckebröden inte är helt torra efter 40 min, öppna ugnsluckan och ha på lite värme tills de är torra.
Låt svalna på galler och lägg de inte uppe på vararndra, då blir de mjuka.


Gott knäcke med massa nyttigheter!

4 kommentarer:

  1. Så gott!! Måste testa! är ju så gott med knäcke. och att det är extra nyttigt gör ju inget....;)

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligt gott ut. Jag tål inte vete, och har saknat brödbakandet. Här är kanske en lösning! Kruska, är det vete det? Om det är, så går det säkert att ersättas.

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut! Kommer aldrig till skott och gör eget knäcke. Men detta borde vara gott till höstens alla ostbrickor.

    SvaraRadera
  4. Åhh det här receptet ska jag låna av dig, hoppas det är ok.
    Jag har alla ingredienserna hemma och älskar hemgjort knäcke!!!

    SvaraRadera