torsdag 23 september 2010

Mandelkubbar



Detta här är nostalgi på hög nivå! Mandelkubbar hade alltid min älskade mormor till fikat när vi var små och de är ju bara så goda! Nu ska jag sätta mig i soffan en stund, njuta av min lediga dag (innan det är dags att rusa iväg till frissan) och ta en smakbit av barndommen ;) Ha en strålande dag allesammen :)

Mandelkubbar (ca 20 st):
7 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
2 tsk hjorthornssalt
6 rivna bittermandlar
125 g smör
1 ägg
1 1/2 dl mjölk

Gör såhär:
Sätt på ugnen. Mät upp mjöl, socker, hjorthornssalt och bittermandel i en skål. Fördela smöret i mjölblandningen i en köksassistent (eller med fingrarna) till en smulig massa. Tillsätt ägg och mjölk och arbeta snabbt ihop till en deg.
Rulla ut degen på mjölat bakbord till en ca 40 cm lång längd. Skär i ca 2 cm breda bitar. Doppa ena sidan i pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt kubbarna svalna på galler utan bakduk, så att ingen bismak av ammoniak blir kvar. Godast nygräddade.

2 kommentarer:

  1. Dessa kanner jag inte till, minns inte att jag nagonsin smakat dem. De ser riktigt goda ut och med mandel i sa kan det sakert bli min favorit:)
    Tack for receptet!
    Kramar,
    Nena

    SvaraRadera
  2. Oh,de är så himla goda. Vi bakade sådana för inte så länge sen faktiskt och med ett glas iskall mjölk till... mmmmm

    SvaraRadera