söndag 26 september 2010

Pestobiffar i tomatsås


Så var denna helg över... Det har varit en riktigt hektisk helg då både jag och min man har jobbat, så barnen har fått sova hos farmor och farfar. Men nu har jag ledigt i 2 dagar, ska bli så skönt att komma ikapp med smutstvätt och städning. Kan faktiskt inte slappna av ordentligt när det ser ut som hela havet stormar hemma...
Har ni gjort något roligt i helgen?

I torsdags hade vi alla fall tid att sitta ner hela familjen och äta en god middag tillsammans, de blev pestobiffar i tomatsås (receptet kommer från allt om mat).

Du behöver (ca 6 port):
800 g nötfärs
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 ägg
2 msk smör
1 sats pesto

Pesto:
1 dl basilikablad
25 g pinjenötter
2 vitlöksklyftor
1/2 dl finriven parmesan
1 krm salt
1/2 krm svartpeppar
1/2 dl olivolja

Tomatsås:
8 tomater
1 msk olivolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
8 marinerade soltorkade tomater
3 dl hönsbuljong (tärning+vatten)
1 tsk salt
1 tsk strösocker
2 krm svartpeppar

Gör såhär:
Pesto: Mixa basilika, pinjenötter, pressad vitlök, parmesan, salt och peppar. Tillsätt oljan droppvis.
Blanda färsen med salt, peppar, ägg och pesto.
Tomatsås: Halvera och kärna ur tomaterna. Skala och finhacka lök och vitlök. Stek tomaterna i olja tills de fått lite färg. Lägg i löken och låt den fräsa med. Mixa tomater och löken och soltorkade tomater. Späd med buljong. Smaksätt med salt, socker och peppar.
Forma biffarna och stek dem i smör i omgångar 4-5 min runt om. Häll på såsen och låt biffarna puttra 2-3 min. Servera med nykokt pasta.

Här är grunden till en god tomatsås och en god pesto!

Middagen serverad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar