onsdag 8 september 2010

Saftiga färsbiffar med smaksrik topping



Det är otroligt hur mycket man får gjort om man går upp tidigt på vardagar fast att man jobbar kvällen! Idag gick jag upp kl 7 med barnen och lämnade de på dagis ca halv nio. I stället för att lägga mig på soffan och slappa åkte jag iväg till gymmet och tog ett spinningpass. Hem, duscha och fixa i ordning sig lite. Efter det har jag dammsugat, bytt sängkläder, tvättat 2 maskiner och lagat middag till min kära man och mina små troll. De kallar jag effektivitet!
Till middag ska familjen få goda färsbiffar. Jag hade ett litet missöde med såsen dock... Locket på saltkaret ramlade av när jag bara skulle piffa till den med några små saltkorn. Gissa om jag hädanefter ALLTID kommer hälla saltet i handen först :S Nåja, såsen blev god, men salt... Lyckades rädda den någolunda och nu har vi ca 1 liter sås till maten, haha!
Receptet kommer från tidningen"allers", med några ändringar.

Färsbiffar med smaksrik topping
Du behöver (ca 4 port):
600 g nötfärs
1 msk smör
2 tsk fransk senap
1 dl grädde
salt och peppar
Sås:
2 tsk kalvfond
1/2 dl grädde
2 1/2 dl vatten
1/2 msk maizena
nymald svartpeppar
Topping:
1 gul lök
1 pkt bacon

Gör såhär:
Blanda färsen med senap, grädde, salt och peppar. Forma till biffar. Stek biffarna gyllenbruna i smöret, ca 2-3 min på varje sida. Ta upp biffarna och häll kalvfond, grädde och vatten utrört med maizena i stekpannan. Låt såsen koka upp och smaka av med nymald svartpeppar.
Skär baconet i mindre bitar och knaperstek i en stekpanna. Häll bort fettet. Tillsätt tunt skivad lök och fräs tillslöken börjat mjukna. Lägg upp biffarna på tallrikar och servera med såsen och toppingen. Servera gärna ugnsbakade potatishalvor till biffarna och lite sallad.

De goda biffarna är nästan omöjliga att se under all topping, men de är där, jag lovar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar