onsdag 23 mars 2011

Fiskgratäng med räkor


Nu ska jag snart gå och lägga mig och förhoppningsvis sova några timmar innan det är dags att gå och jobba natten. Jag är fortfarande ganska krasslig så det kan bli en lång natt... Ni får hålla tummarna att det blir en lugn natt!
Det är i och för sig det som är så härligt med mitt jobb, att det kan gå från lugnt till kaotiskt på bara ett ögonblick och tvärtom. Man kan gå från jobbet helt slut en dag för att komma tillbaka dagen därpå och avdelningen är nästan tömd för patienter. Jag tycker det är underbart med en oförutsedd vardag, men just i natt hade det varit skönt med lite lugn och ro...

Jag har i alla fall laddat upp med en kanongod fiskgratäng. Hittade receptet på allt om mat och det lät som ett riktigt Jennie-recept. Bästa fiskgratängen ever! Kanske inte den snyggaste jag gjort, men riktigt riktigt god!




Du behöver:
600 g vit fiskfilè (tex torsk, pangasus, sej)
1 tsk salt
2 krm vitpeppar, nymald
500 g räkor, oskalade

Potatismos:
800 g potatis, mjölig sort
1 dl mjölk, het
2 msk smör
salt
vitpeppar
1 äggula

Sås:
1 dl fiskspad
4 dl matlagningsgrädde
1 msk skaldjursfond
3 msk vetemjöl
1 msk citron, pressad saft
3 msk hackad dill
salt
vitpeppar


Skär fiskfiléerna i bitar och lägg den i en smord ugnssäker form. Salta och peppra fisken. Täck över fisken med bakplåtspapper.
Tillaga fisken mitt i ugnen, cirka 15 minuter i 225grader. Häll av fiskspadet från formen i en kastrull.
Tillsätt matlagningsgrädde, skaldjursfond och vetemjöl. Vispa och låt koka upp. Låt såsen sjuda 3 minuter under omrörning. Tillsätt citronsaft och dill. Smaka av med salt och peppar.
Skala räkorna och fördela över fisken. Spara några räkor till dekoration. Häll såsen över fisken.
Skala, skär potatisen i bitar och koka den riktigt mjuk i lättsaltat vatten, cirka 20minuter. Häll av vattnet och pressa eller stöt sönder potatisen. Blanda med het mjölk och smör. Smaka av med salt och peppar. Rör ner en äggula.
Spritsa eller klicka moset med en sked runt kanten på formen och gratinera i mitten av ugnen, 10-15 minuter. Dekorera med resten av räkorna, citronklyftor och dill.

4 kommentarer:

  1. Vilken jättefin fiskgratäng, man blir riktigt glad av att titta på den! Och då tycker jag inte ens om fisk. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker nog att den där gratängen blev väldigt snygg! God verkar den också vara! Hoppas att det går bra att jobba!

    SvaraRadera
  3. Tycker den ser hur god ut som helst!

    SvaraRadera
  4. Provade detta receptet igår och måste säga att det blev helt klart lyckat :)

    SvaraRadera