onsdag 16 mars 2011

Rågsiktskakor




När jag är ledig från jobbet brukar jag baka. Eftersom jag jobbar skift, så blir det en del lediga förmiddag och en del lediga dagar mitt i veckan. Jätteskönt tycker jag, och det passar mig och min familj väldigt bra :) Oftast så bakar jag bröd och fyller frysen med bra-att-ha-när-det-krisar-mat, tex piroger, köttbullar, paj, osv. Idag har jag bakat rågsiktskakor. Ett himla gott bröd som man nästan inte kan sluta äta av! Riktigt trixigt att komma ihåg att nagga brödet bara, haha ;) Men det gick bra ändå!

Rågsiktskakor (4 st)
Du behöver:
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 tsk salt
2 msk ljus sirap
1 msk brödkrydda
ca 13 dl rågsikt

Gör såhär:
Smält smöret och häll i mjölken. Värm till ca 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ut med ca hälften av degspadet. Häll på resten av degspadet när jästen löst upp sig. Tillsätt salt, sirap och brödkrydda. Rör till sist ner mjölet och arbeta degen i maskin ca 5 min. Låt degen jäsa i 30 min.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord, arbeta in mer mjöl om degen är svårhanterlig. Forma degen till en stor bulle och dela i 4 delar. Forma varje del till en rund bulle, lägg på en bakplåtspapperklädd plåt och kavla ut till en platt cirkel (kavla inte för tunt). Gör ett hål i mitten av varje cirkel och nagga med en gaffel. Låt jäsa på plåt 30 min.
Grädda i 225 grader i ca 13 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar