fredag 18 mars 2011

Päron-och pinjepaj


God fredagskväll på er alla! Sitter ni i era soffor framför tv:n och jäser efter en mumsig fredagsmiddag? Eller kanske ni bloggar? ;)
Jag sitter här med en kopp te, troligen den 10:e för idag. Försöker tappert lindra taggtrådssmärtan i halsen, men det funkar sådär... Jag tror det är på tid att döpa om bloggen, vad tror ni om: Vanilla sky- en sida om virus och baciller. Inte så dumt va? Men vill nån läsa om det? Troligen inte... Så därför fortsätter jag att blogga om det som förgyller mitt liv mest (förutom barnen då... och kanske mannen oxå;) nämligen mat!

Middagen var verkligen inget att skryta om, korv med bröd. Men nöden har ingen lag och vi råkar faktiskt gilla korv! Men så i ett rus av paracetamol och ibuprofen (och en gnutta rädsla att falla ner död inför mina barn) började vi baka efter middagen. Barnen kunde dock inte dölja sin besvikelse när pajen skulle innehålla frön (pinjekärnor) och satt till slut med varsinn glass. Men det blir ju mer paj till mig, moahaha! Pajen var jättegod, alleles lagom söt och passar perfekt till en förmiddagsfika eller serverad i ganska små bitar till efterätt. Receptet har jag klippt ut av någon tidning som jag inte minns vilken...



Päron-och pinjepaj (ca 10 bitar)
Du behöver:
Pajskal
3 dl vetemjöl
125 g smör
1 äggula
1/2 dl socker

Fyllning
75 g smör
2 msk vispgrädde
75 g pinjenötter
3/4 dl socker
1 1/2 msk vetemjöl
4 päron

Gör såhär:
Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen. Tryck ut i en form. Grädda i 200 grader i ca 10 min.
Koka upp alla ingredienser till fyllningen, utom päronen. Koka upp under omrörning.
Skala, kärna ur och skiva päronen. Lägg de i pajskalet och häll över nötsmeten.
Grädda ca 20 min i 200 grader. Låt svalna.


2 kommentarer:

  1. Jo, men det hade väl varit ett namnbyte om något...:) Mer paj till mammorna!

    Krya på dej,
    Anki o Håkan

    SvaraRadera
  2. Hoppas du mår bättre!!! Usch stackars dig... Pajen låter spännande med pinjenötter i. Kramar Anna

    SvaraRadera