söndag 3 april 2011

Lammstek med ugnsbakade rödbetor


Idag har vi haft kalas för vår lille kille som fyller 2 år snart :) Det var två trötta och nöjda (aningens socker-speedade) små barn som kröp till sängs i kväll! Leo fick himla många fina presenter som det lektes flitigt med i kväll. Vi har ätit korv med bröd och så klart kakor och tårta i mängder. Men jag har faktiskt inte tagit en enda bild på bakverken så ni får tro mig på mitt ord att dem var goda ;)

Tänkte jag skulle slänga in ett recept på en underbart god lammstek vi åt för några helger sen. Perfekt söndagsmiddag! Receptet kommer från allt om mat.



Du behöver:
800g lammstek, urbenad och nätad
5 vitlöksklyftor
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk olivolja

800 g färska rödbetor
1/2 tsk salt
1 msk olivolja

Oliv- och rosmarinsky:
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 msk finhackad rosmarin
1 msk olivolja
2 dl rödvin
3 dl vatten
1 msk kalvfond
3 msk tapenade, på burk
1 msk smör

Tillbehör
200 g fetaost
2 msk rostade pinjenötter
rivet skal av 1 citron
20 g rucola

Gör såhär:
Sätt ugnen på 150°. Gör små snitt i lammsteken med en kniv. Dela vitlöksklyftorna, tryck in dem i köttet. Salta, peppra och bryn köttet i olivoljan.
Klyfta rödbetorna. Blanda med olivolja och salt.
Sätt in rödbetor och kött mitt i ugnen tills köttets innertemperatur är 58°, ca 50 min. Ta ut köttet och låt det vila ca 15 min före servering.
Höj ugnstemperaturen till 225° och rosta rödbetorna ytterligare tills de känns mjuka.
Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs med rosmarin i olivoljan. Häll på rödvin och låt koka i 5 min. Tillsätt vatten och kalvfond, låt reducera tills ca 2 dl återstår. Lägg i tapenade och klicka i smöret under omrörning strax före servering.
Skiva lammsteken. Lägg upp rödbetorna. Ringla över skyn. Garnera med smulad fetaost, pinjenötter, citronskal och rucola. Rostad potatis är gott till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar