måndag 21 maj 2012

Fyllda färsbiffar med pestopasta


Då var det måndag igen då. Gör ingenting för min del som ändå är ledig hela veckan ;) Veckan ser ju dock lite annorlunda ut än jag hade tänkt mig då jag har en liten prickig sjukling här hemma... Men vi gör det bästa av situationen och fejjar och donar hemma i stället. Så rena köksluckor och så rent kylskåp har jag inte haft på länge! I morgon ska vi nog baka lite för Leo är en riktigt ivrig liten bak-och köksmästare. Han kommer släpandes med tripp trapp stolen så fort det börjas slamra i grytorna i köket. Idag var han dock en slagen hjälte efter att ha putsat skåpsluckor med mamma hela förmiddagen (han älskar att gå runt med dammtrasan, detta konstiga lilla barn ;)) Så nån vidare hjälp med maten fick jag inte idag och maten blev klar något snabbare än vanligt utan "hjälpande" små händer ;)

Idag blev det serverat Pestopasta och fyllda köttfärsbiffar:



Du behöver:
3 msk ströbröd
1 msk potatismjöl
1/2 dl matlagningsgrädde
500 g blandfärs
1 vitlöksklyfta
1 ägg
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
50 g tärnad fetaost
1 dl hackade svarta oliver

4 port tagliatelle
1 burk pesto (eller samma mängd hemlagad)

Gör såhär:
Blanda ströbröd och potatismjöl med matlagningsgrädden och låt svälla några minuter. Blanda ner köttfärsen, pressa vitlöken, ägg, salt och peppar. Blanda inte för länge, då blir köttfärsen lätt seg. Rulla ca 8 stora bollar av köttfärsen. Gör ett hål i varje köttfärsboll och tryck ner lite av den tärnade fetaosten och de hackade oliverna i varje hål. Rulla ihop köttfärsbollen igen och platta till den. Stek biffarna några minuter på ganska stark värme tills de fått fin stekyta, låt de därefter efterstekas i ugnen i 175 grader ca 15 minuter, tills de är helt genomstekta.
Koka pastan och häll av vattnet. Blanda ner peston och servera genast tillsammans med biffarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar