torsdag 24 maj 2012

Hemlagad kebab i tortillabröd


Här i närheten av Oslo har sommarvärmen verkligen slagit till på allvar! Jag brukar inte alls ha ont av värmen, tvärtom så brukar jag njuta av sommarens första dagar i fulla drag. Men jag måste erkänna att just nu lider jag i värmen pga att jag är gravid, så jag sitter helst i skuggan med nåt kallt att dricka och fötterna i ett kallt fotbad. Matlusten är det väl oxå lite sisådär med... är mest sugen på att äta jordgubbar hela dagarna ;) Men barnen och mannen måste ju få lite mat i alla fall och idag lyckades jag rota fram hemalagad kebab i frysen, som jag gjort för ett tag sen. Funkade fint att värma upp igen i stekpanna och barnen åt dubbelt så mycket som mig, så det var en stor hit här hemma! Receptet har jag hittat här:
kebab

Du behöver:
400 gr blandfärs
1 vitlöksklyfta
1 msk vetemjöl
1 msk vatten
2 msk kebabkrydda
salt & peppar

isbergssallad, strimlad
2 tomater, klyftade
gurka, skivad
majs
vitlökssås

Gör såhär:
Pressa vitlöken. Blanda köttfärsen med vitlöken, vetemjöl, vatten och kryddorna. Kavla ut färsen tunt mellan två bakplåtspapper. Ta bort det översta papperet och vänd ner i en varm stekpanna. (Allt får inte plats på en gång, så skär med en vass kniv igenom papper och färs.) Ta sedan bort det andra papperet och vänd på "köttfärsplattan". Stek tills köttet är genomstekt. Skär sedan det platta köttet i bitar och servera i tortillasbröd, grönsakerna och vitlökssås.


1 kommentar: