lördag 19 maj 2012

Skinkpaj med broccoli och ädelost


Hur står det till med er alla denna lördag? Här är det prickigt... Min lille kille har fått vattenkopper, exakt 2 veckor efter att storasyster haft det, så vi har ju egentligen bara gått och väntat på hans prickar. Så vi har en ganska lugn helg här hemma, pysslar lite i köket, tittar på film och försöker trösta lillebror så gott det går. Middagen blev ganska sen idag och barnen har småätit lite hela dagen så det blev en hel del paj över. Den ska jag gladeligen äta till lunch en dag för den var vansinnigt god! Har ni inte provat att ha ädelost i paj så gör det! Finns inget godare!

Du behöver:
Pajdeg:
100 g smör
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk vatten

 Fyllning:
1 broccoli
100 g rökt skinka
1/2 purjolök
100 g ruccola
1 bit ädelost
3 ägg
3 dl matlagningsgrädde
svartpeppar

Gör såhär:
Blanda alla ingredienser till pajdegen, smöret skal vara rumstempererat. Tryck ut pajdegen i en form och nagga med gaffel. Förgrädda pajskalet i ca 10 min i 200 grader.
Dela broccolin i små buketter och förväll de i lättsaltat vatten ett par minuter. Strimla purjolöken och fräs den i lite smör tillsammans med ruccolan tills den mjuknat. Strimla skinkan. Födela broccoli, ruccola-och purjolöksfräset och skinka i pajskalet. Smula över ädelosten.
Vispa ihop ägg och matlagningsgrädde med lite svartpeppar och häll äggstanningen över pajfyllningen. Grädda pajen i ca 30-40 min i 200 grader.


1 kommentar:

  1. Just en sådan här paj brukade min mamma alltid göra när jag var i tonåren *nostalgi*. Själv brukar jag inte göra den lika ofta för min man är inte så mycket för ädelost.
    Önskar dig en bra vecka!

    SvaraRadera