tisdag 26 juni 2012

Foccacia x 2


Idag har vi ätit soppa till middag. Egentligen tycker jag att soppa hör hösten och vintern till, men jag blev så himla sugen på potatis-och purjolökssoppa så idag gjorde vi ett undantag. Bara soppa blir inte så matigt så därför bakade jag foccacia till. Det blev ett bröd med oliver och ett med riven parmesanost. Mumsigt värre!





Foccacia (2 bröd)

Du behöver:

25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl god olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special
8-10 svarta oliver
ca 1 dl riven parmesanost
Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning

Gör såhär: Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter. Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter. Sätt ugnen på 220 grader, varmluft. Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten. Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter. Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt. Tryck ner hela oliver i det ena brödet och strö över riven parmesan på det andra. Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter.




Olivfoccacia - sonens favorit!




Parmesanfoccacia - dotterns favorit :)

1 kommentar:

  1. Jag älskar foccacia! Jag brukar göra ett enda stort bröd i långpannan. Perfekt till bufféer.

    SvaraRadera