måndag 4 juni 2012

Thaibiffgryta


Hej alla glada! Nu har det varit lite tyst här på bloggen i helgen för jag har nämligen spenderat helgen ute på öarna och varit på möhippa för världens bästa Fina :) Så om en månad vankas det bröllop minsann, något jag ser galet mycket fram emot! Misstänker att hon kommer bli världens vackraste brud och jag får fylla på vätskeförrådet för tårarna kommer nog rinna hela dagen ;)
Min kära familj har alltså fått klara sig helt ensamma här hemma. Det har gått alldeles utmärkt, fast jag misstänker att de har saknat någon som rört i grytorna i köket (har dock hört rykten om att svärmor gjort en insats att fodra min lilla familj). Idag gjorde jag en thaiinspirerad biffgryta som bara var såååå god. Receptet kommer här:

Du behöver (4 pers):
500 g lövbiff
olivolja
1 klyfta vitkål
2 morötter
1 bit färsk ingefära
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk ostronsås
2 msk japansk soja
1 tsk socker
2 msk kycklingfond
2 1/2 dl vatten
1 tsk maizena
salt
peppar

Gör såhär:
Strimla biff, vitkål och morötter. Skala och riv ingefäran. Hacka lök och vitlök fint. Värm lite olivolja i en stekpanna med hög kant och fräs köttet i 2 omgångar. Ta upp köttet ur stekpannan och fräs grönsakerna och löken tills de börjat mjukna. Lägg ner köttet i stekpannan igen och häll på vattnet och övriga ingredienser. Låt puttra på svag värme ca 5 min. Red av maizena och smaka av med salt och peppar. Servera med ris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar