tisdag 19 juni 2012

Köttbulletisdag :)


Idag kunde jag först inte bestämma mig för om vi skulle ha köttfärslimpa eller köttbullar till middag. Så blev jag så vansinnigt sugen på köttbullemacka och tänkte att det var smart att laga köttbullar så att jag kunde käka köttbullemacka till lunch i morgon. Men tji fick jag! Inte en enda liten köttbulle blev över, så nästa gång ska jag laga dubbelt så många ;)

Köttbullar (4 pers)

Du behöver:
400 g köttfärs
3 msk ströbröd
3/4 dl mjölk
1 msk potatismjöl
1 ägg
1 liten gul lök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör såhär:
Blanda ströbrödet med mjölken och låt svälla ca 5 min. Ha i potatismjöl, ägg, köttfärs och salt och peppar och blanda ordentligt, det blir bäst om man använder händerna. Löken kan antingen finhackas eller rivas ner i köttfärsen. Mina barn gillar inte löbitar så därför river jag löken fint, då spricker inte köttbullarna så lätt heller när man steker dem.
Rulla små bollar av färsen och stek på medelstark värme tills de fått fin stekyta och är genomstekta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar