tisdag 30 november 2010

Foccacia




Då avslutar jag november månad med ett foccacia-recept... Och inte vilket som helst, nämligen Leilas recept. Jag måste säga att detta är ett av mina favoritbröd. Kan varieras i all oändlighet och smakar bara så otroligt gott! Passar oxå utmärkt till soppa. Idag hade vi broccolisoppa, så då valde vi att smaksätta brödet med tomat och basilika.

du behöver:
25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl god olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special
14 röda körsbärstomater
färsk basilika
Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning

Gör såhär:
Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.
Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter. Sätt ugnen på 220 grader, varmluft.
Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten. Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter.
Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt. Tryck ner hela tomater och basilikablad i degen. Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter.

Foccacian innan gräddning...

... och efter!

4 kommentarer:

  1. Hur är det möjligt att detta recept har gått mig förbi tidigare? Väldigt vackra bröd också! Eller så är minnet som på en guldfisk!

    SvaraRadera
  2. Det här tycker jag också supermycket om. Det blir sååå gott :-)

    SvaraRadera
  3. mums vilka goda recept du har på din blogg - pepparkaks cheescaken måste jag prova - kommer snart att återvända hit

    SvaraRadera
  4. Oj, vad gott!! Längesen jag gjorde. Och snygga!!

    SvaraRadera