måndag 8 november 2010

Naanbröd




Ajajaj... Då var man sjukskriven en vecka då, pga av nackspärr :( Fy sjutton vad handikappad man kan känna sig och så gör det ju så himla ont... Ingen höjdare alls. Har varit hos läkaren idag i alla fall och fått en hel del smärtstillande utskrivet, så för tillfället har jag det lite bättre, men det susar lite i huvudet ;)
Efter att ha knaprat i mig ett gäng smärtstillande kände jag mig redo att sätta igång med dagens middag, tikka masala och hemlagat naanbröd. Har ni inte provat att göra naanbröd själv så prova! Det är busenkelt och så mycket godare än färdigköpt. Egentligen ska det vara korianderfrön i degen, något jag var tvärsäker på att jag hade hemma-men icke, så jag gjorde vitlökssmör i stället och penslade på de varma bröden.

Du behöver (8st)
1 dl mjölk
25 g jäst
1 ägg
1 dl turkisk youghrt
2 msk strösocker
1 tsk salt
ca 6 dl vetemjöl

Gör såhär:
Värm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ut den med mjölken. Vispa upp ägget och tillsätt ägget tillsammans med youghurten, salt och socker. Blanda ordentligt. Rör ner mjölet lite i taget och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt ca 1 timme.
Knåda degen på ett mjölat bakbord och dela degen i 8 lika delar. Rulla till bollar och kavla sedan ut de tills de är ca 1/2 cm tjocka. Låt bröden jäsa 15 min på bakplåt. Sätt in i ugnen i 250 grader i ca 5-7 min. Låt svalna på galler under bakduk. Smält 25 g smör och pressa ner en vitlöksklyfta. Pensla vitlökssmöret på de ljumna naanbröden.


1 kommentar:

  1. Åh, din stackare som fått nackspärr. Jag brukar också få det regelbundet. Då kilar jag fort som bara den till en kiropraktor, gör ont den dagen men dagen därpå är nackspärren som bortblåst! En kiropraktor gör under!
    Vad enkelt det verkar vara att göra naan-bröd! Måste provas någon gång!

    SvaraRadera