måndag 29 november 2010

Lax i krämig paprikasås



Nu är jag färdig med mina nätter på jobbet, för denna gång! I natt satt jag och filosoferade på vad vi skulle ha till middag idag. Kriterierna var att det skulle gå snabbt att laga, vara mättande och gärna innehålla pasta... Och smaka gott såklart ;) Efter lite funderingar fram och tillbaka föreslog min goda kollega lax. Toppen! gott, snabbt och lättlagat. Passar ju utmärkt till pasta oxå! Var lite sugen på att testa en ny version av laxpasta och det som landade i vagnen i affären var färska laxfilèer, paprika i olika färger, purjolök, creme fraiche och philadelphiaost i smaken rostad paprika. Laxbitarna fick en liten spännande kryddning med tandoori. Resultatet blev ett gemensamt MUMS runt middagsbordet! Detta lagar vi igen!

Du behöver:
ca 300 g laxfilè
1/2 purjolök
1 gul paprika
1 röd paprika
1 msk smör
1 burk lätt creme fraiche
150 g philadelphiaost (rostad paprika)
1 nypa tandorikrydda
salt och peppar

Gör såhär:
Skölj och strimla purjon. Skölj och tärna paprikan i lite stora bitar. Fräs grönsakerna i lite smör. Lägg grönsakerna till sidan.
Tärna laxfilèn i ca 2 cm stora bitar. Krydda med salt och peppar och en gnutta tandori. Stek laxbitarna några minuter tills de fått fin färg. Ha i grönsakerna i pannan och blanda ner creme fraiche och ph.ost, späd evt med lite vatten om det blir för tjockt. Smaka av med salt och peppar.

Purjo och paprika...

.... i en krämig laxsås!

1 kommentar:

  1. Åh, vad gott det lät! Önskar att jag kunde äta mer paprika! Får dock hålla mig till mindre mängder nu medan jag ammar min son. Men sen ska det festas loss på många paprikor! Skönt det måste kännas att ha nätterna avklarade för ett tag. Jag har aldrig jobbat nätter men skulle nog ha svårt att vänja mig vid det fast jag är en nattuggla! Imponerad av alla som ser till att Sverige är igång, även på natten!

    SvaraRadera