tisdag 9 november 2010

Och så lite mer brödbak....



Ja, vad annars ska man hitta på här hemma? Jag blir galen av att ont, men jag blir också galen av att inte göra något, så det bästa för mig just nu är brödbak! Sen jag fick min Kenwood innebär brödbak minimal insats av mig, bara blanda ingredienser och sen forma till bröd eller frallor, busenkelt! Det bästa av allt är doften av hembakat bröd som skapar världens mest hemtrevliga känsla :)
Idag har jag bakat ett saftig linfröbröd, recptet kommer från matmagasinet. Eller förresten började jag baka igår och så har brödet jäst i nästan ett dygn!

Du behöver (2 bröd):
25 g jäst
6 dl kallt vatten
1 1/2 dl linfrön
1 1/2 dl vetekli
2 msk socker
2 msk rapsolja
1 kg vetemjöl special
+ extra till utbakningen
1 msk salt

Gör såhär:
smula jästen och lös den i vattnet. Blanda i linfröna, vetekliet, socker och oljan. Tillsätt mjölet lite i taget, degen ska bli mycket fast. Arbeta degen kraftigt 12-13 i maskin. Strö över saltet och arbeta ytterligare 5 min.
Täck bunken noga med plastfolie. Låt jäsa till nästa dag, 18-24 timmar.
Sätt ugnen på högsta värme. Lägg bakpapper på en plåt. Mjöla bakbordet generöst och stjälp upp degen, som nu är mycket lösare än dagen innan, på bakbordet. Dela degen med en degskrapa eller kniv. Forma med lätt hand två avlånga bröd. Lägg på plåten och låt vila tills ugnen är varm.
Skär snitt i sidan på de färdigjästa bröden. Sätt in plåten och spreja med en blomspruta uppe och nere i ugnen. Stäng ugnsluckan snabbt och baka i 5-6 min. Sänk sedan värmen till 175 grader och baka ytterligare 35-40 min.
Låt bröden svalna på galler utan bakduk.

1 kommentar:

  1. Jag har också blivit precis likadan, bakar massor med bröd sen Assistenten blev min (vår) ☺ kram Anna

    SvaraRadera