måndag 1 november 2010

Kalvjärpar med potatis-&svartrotpurè


Hej hej allihop! Nu är vi hemma igen efter vår lilla semestertripp i Sverige. Har varit riktigt skönt med en veckas semester såhär i höstrusket. Men nu är det tillbaks till vardagen, barnen skal till dagis och vi vuxna ska jobba. Jag ska faktiskt jobba i natt och har laddat upp med en rejäl middag i magen; kalasgoda kalvjärpar med potatis-och svartrotpurè. Det är första gången jag använt svartrot i potatismos och det blev riktigt gott! En lite mer fyllig och spännande smak än vanligt potatismos. Så kom igen nu, våga byta ut de vanliga köttbullarrna och moset mot denna goda middag ;)



Du behöver:
Kalvjärpar:
400 g kalvfärs
1 1/2 dl grädde
3 msk ströbröd
1 ägg
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk dijonsenap

Potatis-och svartrotpurè:
8 medelstora potatisar
2 svartrötter
1 1/2 dl mjölk
1 klick smör
salt
vitpeppar

Gör såhär:
Blanda ströbrödet med grädden och låt svälla några minuter. Blanda i övriga ingredienser till färsen och forma till avlånga järpar med hjälp av en matsked som du "rullar" mot handflatan. Lägg i en smord ugnsfast form och sätt in i ugnen ca 25 min i 175 grader.

Skala potatisen och svartrötterna. Koka tillsammans tills de är helt mjuka, ca 30 min. Pressa gärna alltihop med en potatispress. Värm mjölken och ha den i potatisen tillsammans med smör, salt och vitpeppar. Vispa moset med elvisp någon minut för att få en slät purè.

1 kommentar:

  1. Ja, det känns genast mycket mer som en restaurang-husmanskost än en Svensson-husmanskost! :-) Svartrötter är jag dålig på att använda. Skärpning till nästa månadsmatsedel!

    SvaraRadera