måndag 7 juni 2010

Falukorvsgratäng provencale


Åter igen lyser blogginläggen med sin frånvaro... Det är minsann ett hektiskt liv att vara 2-barnsmamma, jobba fulltid, träna, blogga och inte minst att planera bröllop! Det är ju inte alltid saker och ting blir som man tänkt sig heller... I helgen hade jag planerat att laga massa god mat och blogga om, men i stället blev jag "kidnappad" av tjejgänget till min möhippa. En fanatsikt, underbar dag! Tack, tack, tack mina underbara, bästa vänner för att ni gjorde min dag så speciell, love you!

Men såklart, har jag inte lagt matlagningen på hyllan. Det lagas fortfarande god mat i mitt hem :) Här ska ni få ett recept på en falukorvsgratäng som är något helt i särklass! Falukorv goes gourmet! Receptet kommer från tidningen "allt om mat".

Falukorvsgratäng provencale (ca 4 port)
Du behöver:
600 g falukorv
500 g färskpotatis
3 tomater
1 sguash
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl mellangrädde
1 tsk torkad basilika
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 dl riven parmesanost
färsk basilika till garnityr

Gör såhär:
sätt ugnen på 225 grader. Skiva korv och tomater i 1/2 cm tjocka skivor. Skölj potatisen och skär den och squash i mm-tjocka skivor.
Varva korv, potatis, tomater och squash i en ugnsfast form. Blanda grädde, vitlök, basilika, salt och peppar och häll över gratängen. Strö över ost.
Stek gratängen mitt i ugnen ca 40 min, tills potatisen är mjuk och den fått fin färg.

Varva korven med tomater, potatis och squash.

Efter ca 40 min i ugnen ser den ut såhär, redo att huggas in på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar