söndag 20 juni 2010

Paj med kryddstark korv, fetaost och spenat



Jag älskar paj och tycker det är spännande att exprimentera med olika ingredienser. I den här pajen blev fyllningen vitlöks-och rosmarinkryddad lammkorv, fetaost och spenat. Fetaost och spenat är ju en match made in heaven och tillsammans med korven blir det riktigt, riktigt gott! En ny favoritpaj här hemma hos oss!

Du behöver (4-6 pers):
Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
Fyllning:
300 g kryddstark korv
300 g frusen spenat
150 g fetaost
2 dl gräddmjölk
3 ägg
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör såhär:
Börja med pajdegen. Knåda snabbt ihop rumsvarmt smör med mjöl och vatten. Låt gärna degen vila kallt i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga den med en gaffel. Förgrädda pajskalet ca 10 min.
Tina spenaten och pressa ur så mycket vatten som möjligt. Smula ner fetaosten med en gaffel i en skål och rör in gräddmjölken. Vispa ner äggen. Ha i spenaten och blanda ordentligt. Salta och peppra.
Skär korven i tunna skivor och fördela i ett jämnt lager i pajskalet. Häll därefter över pajfyllningen. Grädda i ugnen ca 30 min.


3 kommentarer:

  1. Tusen Tack vännen :)
    Och va roooligt, tänk att du ska gifta dig så snart, guuu'va spännande, BILDER! Jag vill se bilder! :)
    Stor Kram!!

    SvaraRadera
  2. Å va gott det ser ut!!! Är det ketchup ovanpå? Jag är ju både korv-&-ketchup-o-man så det skulle inte va så himla tokigt från mitt håll. Låter himla gott!!! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Har blivit en hel dl paj hos oss oxå den senaste tiden, blir annars lätt så att man glömmer bort att kocka till det. Det är ju så gott och kan ju varieras i det oändliga, denna låter ju alldeles super!

    SvaraRadera