onsdag 28 juli 2010

Snabba hälsobrödet!



I en evig tid var brödbak min stora akilleshäl... De jäste dåligt, blev hårda och kompakta. Då var räddningen filmjölksbröd, bara att röra ihop och skicka in i ugnen. Otroligt tacksamt! Nu har jag övervunnit brödbakartekninken och tycker att det är roligare att baka bröd med jäst än med filmjölkslimpor. Men ibland kan jag bli otroligt sugen på detta bröd att jag bara måste slänga ihop ett par limpor :)
Receptet hittade jag för längesen på tasteline, men har gjort en del ändringar.

Grov och saftig filmjölkslimpa
Du behöver:
1 liter filmjölk
2 dl solroskärnor
5 dl vetemjöl
6 dl grahamsmjöl
2 dl vetekli
1 dl linfrön
3 msk bikarbonat
1 dl mörk sirap
Flytande margarin+ströbröd

Gör såhär:
Blanda alla torra ingredienser och se till att bikarbonaten är noga blandat. Rör ner filmjölken och sirapen och rör till en jämn smet.
Smörj och bröa 2 avlånga formar som rymmer vardera 1 1/2 liter.
Fördela den lösa smeten i formarna och sätt in direkt i ugnen, 175 grader.
Grädda bröden ca 1 tim.
Täck ev. med aluminiumfolie efter halva tiden om det ser mörkt ut på ytan. Låt svalna under bakduk.


3 kommentarer:

  1. Filmjölksbröd är ju så smidigt!

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid velat testa å göra såna här limpor men inte hittat något bra recept. Kanske det här vore nåt, ska nog lägga det på minnet... :)

    SvaraRadera
  3. Tror Leila har en variant på denna i sin bok och jag har velat testa den. Men det har inte blivit av.

    SvaraRadera