måndag 14 december 2009

Indisk kycklinggryta med mandel och koriander



Den här rätten är från programmet Tinas cookalong, riktig god och hyffsat snabblagad.

Du behöver:
3 st kycklingbröst halverade på längden
1 dl skållad hel mandel
1 liten skalad rödlök
3 vitlöksklyftor
2 msk currypasta
2 krm malen kanel
1 lime, saften
1/2 kruka mynta
1 msk flytande honung
1/2 kruka koriander

1/2 msk smör
1/2 msk olja
till stekning

1 burk kokosmjölk (light)
1 st broccolihuvud i buketter
1 röd paprika


Gör såhär:
Blanda mandel, rödlök,vitlök, currypasta, kanel, lime, mynta, koriander, honung och mixa med en stavmixer till en tjock massa. Blanda evt i lite av kokosmjölken om den blir för torr.
Sätt en vid kastrull på spisen och bryn kycklingfilèerna i smöret och oljan. Ha den mixade kryddpastan på kycklingen och låt det fräsa med några minuter. Häll på kokosmjölken, ha i broccoli och strimlad paprika och koka i cirka 5 min.
Servera med ris och varma nanbröd





Bryn de halverade kycklingfilèerna i en vid kastrull


Ha i kryddpastan och låt fräsa med i kastrullen under omrörning


I med kokosmjölk, broccoli och paprika och koka ytterligare 5 min


Servera med jasminris. Jag kokar alltid riset i min micro-riskokare från Tupperware, blir alltid perfekt luftigt, lagom klibbigt ris dessutom slipper jag en extra kastrull på spisen!


Ett varmt nanbröd är pricken över i!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att se att vi är fler nya matbloggare :) själv har jag bloggat sen novermber. Visst är det kul!Själv är jag trebarnsmor, den minsta 11 månader. Fin blogg, hoppas du får många besökare!
    Hälsn. Louise/ www.loulaskok.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  2. Ja vad roligt att det är flera nybörjare här:) Då ska jag genast kika på din blogg! så himla bra att få inspiration från likasinnade :)

    SvaraRadera