torsdag 17 december 2009

Moussaka med grekisk sallad

Grekisk mat är i mitt tycke den bästa maten man kan få! Och grekland är verkligen vårt favoritresmål. Finns inget mysigare än att strosa runt i bygatorna i sommarvärmen, hitta en lite undangömd, pittoresk restaurant och sitta i timmar och njuta den goda maten och det goda vinet. I min akuta längtan efter Grekland fick det ikväll bli en moussaka med grekisk sallad, smakade otroligt gott och frambringade några sweet memories....

Du behöver:
3 auberginer
4 potatisar

Köttfärssås:
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
400 gram nötfärs
2-3 msk olja
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpurè
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 krm kanel

Mjölksås:
3 dl mjölk
2 1/2 msk vetemjöl
1/2 tsk salt
1 krm riven muskot
1 dl riven ost


Gör såhär:
Skala potatisen och skär den i tunna skivor. Ha de i kokande vatten och koka cirka 5 min.
Skär auberginerna i cirka 1 cm tjocka skivor. Strö salt på dem och låt de ligga en stund för att dra ur vätskan. Gör såserna under tiden.
Köttfärssåsen: Hacka lök och vitlök. Fräs löken och färs tillsammans i hälften av oljan. Tilsätt tomater, tomatpurè, salt och kryddor och koka under lock cirka 15 min.

Mjölksåsen: Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten, koka upp under omrörning och koka ca 3 min. Tag kastrullen från värmen. Rör i salt, muskot och ost. Smaka av.

Lägg aubergineskivorna på hushållspapper och torka av dem. stek dem i resten av oljan, ca 1 min på varje sida.
Lägg 1/3 av skivorna i botten på en ugnsfast form. Varva med köttfärssås, potatis, aubergineskivor osv. Bred till sist över mjölksåsen och stö över riven ost. Grädda i mitten av ugnen, i 200 grader, ca 45 min. Låt den stå 10 min innan den serveras. Serveras med grekisk sallad.


Härliga svart-lila auberginer!

Skiva, lägg på hushållspapper och salta för att dra ur vätskan


Torka av dem lätt innan de läggs ner i en varm stekpanna cirka 3 minuter

Såhär ser de ut när de är färdigstekta


Fräs lök och färs tillsammans


När alla ingredienser till köttfärsen är blandade ska den få puttra 15 min


Ganska många moment och många ingredienser, men låt inte det avskräcka dig! Det är inte svårt och det är väl värt besväret :)

Varva aubergin, köttfärs och potatis. Toppa med ostsåsen och skjuts in iugnen cirka 45 min.


Den färdiga moussakan serveras....

.... med en härlig grekisk sallad!

2 kommentarer:

  1. Aldrig varit i Grekland men känner att jag längtar dit. Till de där mysiga gränderna och medelhavsmaten.....och värmen!! Mmmm.....

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får möjligheten att resa dit nån gång:) Favoritöarna ãr Skiathos och Parga (som inte är någon ö, utan en del av fastlandet). Till sommaren går semestern och bröllopsresan till Naxos:) *längtar*

    SvaraRadera