onsdag 9 december 2009

Mmmmm.... makaronilåda!

Jag har gjort många varianter av makaronilådor, det är ju en otroligt tacksam maträtt att använda till matrester och smått och gott i kylen. Just denna macaroni cheese som jag har hämtat från Nigellas express-kokbok är nog min favorit! Härligt krämig och inget jox! Precis som Nigellas recept ska vara... hon är lite av en husgud för mig ;)Med detta recept begraver hon den gamla uppfattningen om makaronilåda som "fulmat" och gör den till en rätt som du skulle kunna bjuda påven på :D Den enda lilla ändringen jag gjort är jag lagt till lite kassler för att få den ännu lite matigare.

Nigellas macaroni cheese:

250 gram pasta
250 gram riven ost
150 gram tärnad kassler
2,5 dl kondenserad mjölk
2 ägg
salt
peppar
riven muskotnöt

Gör såhär:
Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Blanda under tiden den kondenserade mjölken, ägg, riven ost, salt, peppar och lite riven muskotnöt. Blanda den varma kokta pastan med kasslern och häll på gratängsåsen. Sätt in i ugnen på ca 220 grader i ca 20 min, tills den har fått fin färg och puttrar i formen.
Servera med en blandad sallad.




kondeserad mjölk -krämig, gräddig smak, men bara 8% fett!

Min lilla hjälpreda i köket <3>


Såhär gyllen och fin är den fãrdiga makaronilådan




En sallad gör måltiden fulländad!

1 kommentar:

  1. Lucka 10 innehåller en ny rolig tävling!
    Denna gången kan man vinna kakformar från Kakformar.se
    http://www.bagerskan.se/2009/12/julkalendern-lucka-10.html

    Kram Karin

    SvaraRadera