onsdag 16 december 2009

Mini julbord


Mätt som en plätt är vad jag är nu efter vårat mini-julbord! Och mini var det verkligen: en Jansson, julköttbullar, prinskorvar och rödkål var allt som dukades fram, men gott var det!

Receptet på Jansson har jag helt fräckt snott från bloggen frostrosor (en av mina favvomatbloggar BTW) och den var helt outstanding!(har dock halverat receptet då jag gjorde en liten gratäng) Lägger ut recept och bilder här oxå, men kan varmt rekommendera en titt på bloggen frostrosor.blogspot.com , du kommer inte att bli besviken!

Jansson (liten gratäng):
1/2 kg potatis
1 gul lök
1 burk ansjovisfilè + spad
2 dl grädde
1/2 dl mjölk
peppar
ströbröd
smör

Gör såhär:
Skala potatisen och stava den. Skiva löken och svetta den i smör i en stekpanna. Öppna anjovisburken och häll spade i grädden. Varva potatis, lök och anjovisfiléer i en gratängform. Börja och avsluta med potatis. Peppra mellan lagren. Häll över grädd-spadblandningen. Strö över ströbröd och klicka på smör. Tillaga på 200-225 grader i cirka 45 minuter eller tills potatisen är mjuk.






Världens Godaste Julköttbullar:

1 kg blandfärs
2 dl havregryn
2 dl köttbuljong
1/2 gul lök
1 ägg
1/2 dl grädde
1 msk potatismjöl
1 msk senap
1/2 tsk malen kryddnejlika
1/2 tsk malen ingefära
2 krm kanel
2 krm svartpeppar
1 tsk salt

Blanda havregryn och köttbuljong, låt svälla cirka 10 min. Riv löken. Blanda ner färs, lök, ägg, grädde, potatismjöl, senap och kryddor.
Sätt ugnen på 225 grader. forma färsblandningen till små köttbullar och lägg dom i en smord långpanna. Stek i ugnen cirka 15 min. Köttbullarna kan med fördel efterstekas i en stekpanna på spisen nån minut, då får de extra fin färg och smak.



Köttbullarna redo att stekas i ugnen!


Det färdiga resulatet

Sossiser - norrmännens svar på prinskorv



Lite förjulsmys pirrar verkligen julstämningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar