måndag 5 april 2010

Chocolate chip orange cookies



Oj vad längesen det var jag bakade nu! Det riktigt kliade i fingrarna idag efter middagen. Med nästan noll ingredienser hemma fick jag rensa skåpen ordentligt för att hitta något att baka med och det jag hittade var;
*100 g mörk choklad
*1 apelsin
*kokos
... och lite andra basvaror såsom mjöl och socker. Perfekt för att baka Leilas chocolate chip orange cookies :) Egentligen skal det vara skalet från 2 rivna apelsiner i receptet, men jag hade bara 1, så jag tog oxå ungefär 1 msk apelsinjuice, det blev riktigt gott!

Du behöver (ca 25 små elller 12 stoooora)
125 g smör
1 dl råsocker
1 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kokosflingor
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
100 mörk choklad (70%)
skalet från 2 rivna apelsiner

Gör såhär:
Rör rumsvarmt smör och socker till en mjuk massa. Tillsätt ägget. Blanda mjöl, kokos, bakpulver och salt i en liten skål och tillsätt det i smeten. Hacka chokladen grovt och riv apelsinskalet och rör till sist ner i smeten. Forma kaksmeten till en rulle, ca 5 cm diameter och rulla in i plastfolie. Lägg in rullen i frysen i ca 30 min. Sätt ugnen på 180 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt. Skär rullen i ca 1 cm tjocka skivor och lägg ut de med en bit mellanrum på bakplåtspappret. Sätt in kakorna i mitten av ugnen, ca 10 min.


2 kommentarer:

  1. Oj, så gott det ser ut. Måste ta fram Leila i veckan och lääängtar efter hennes nya bok som är på G.

    SvaraRadera
  2. Allt Leila gör är såå gott.

    SvaraRadera