måndag 26 april 2010

Sötsur kinagryta



Ibland när jag kikar runt på andras matbloggar hittar jag recept som jag bara måste prova, ganska ofta faktiskt... :p Just det här receptet som jag hittade hos Sofie har jag suktat efter ett tag nu. Kina mat är något jag kan bli riktigt riktigt sugen på och det släpper lixom inte förräns jag ätit det! Den här grytan var otroligt god! Tack Sofie för inspirationen :)

Du behöver (ca 4 port)
1 gul lök
2 st morötter
1 röd paprika
1 röd chilifrukt
1 liten burk ananasringar (227g) +spadet
ca 300 g strimlat fläskkött¨
4 msk majsstärkelse
3 dl vatten
2 msk kinesisk soja
2 msk vitvinsvinäger
2 msk tomatpuré
2 msk kycklingfond
1/2 tsk salt
2 strimlade salladslökar

Gör såhär:
Skala och finhacka löken. Skala morötterna, halvera och skär i halvmånar. Kärna ur och skär paprikan i centimeterstora bitar. Dela, kärna ur och strimla chilin. Skär ananasen i bitar. Spara spadet.
Bryn köttet i smör. Tillsätt lök och morötter och låt bryna med ett par minuter, tills det mjuknat. Tillsätt paprika, ananas och chili. Låt steka med ytterligare ett par minuter. Tillsätt majsstärkelsen och rör om.
Häll på ananasspad, vatten, soja, vinäger, tomatpuré, fond och salt. Låt grytan småputtra i 5-10 minuter. Späd eventuellt med mer vatten och smaka av med salt och chilipulver.
Servera med ris och strimlad salladslök.

2 kommentarer:

  1. Varsågod!! Kul att kunna inspirera! Det roliga är att jag hittade rester av denna gryta i frysen som jag åt till lunch just idag! Vilket sammanträffande!!

    SvaraRadera
  2. Sv: roligt att höra! Välkommen tillbax...=)
    Nu ska jag kolla igenom din sida!...

    SvaraRadera