söndag 11 april 2010

Viltgryta


Idag har vi verkligen strålande väder här hemma! Jag har hunnit med ett träningspass och är igång med middagen. middagen ska jag ta med mig till jobbet. Tyvärr får jag ju inte njuta fullt ut av den skinande solen innanför sjukhusets väggar, men det kommer ju fler soliga dagar! nu är våren verkligen här :)
Egentligen är jag vansinnigt grillsugen, men pga planering och vad jag har hemma får det alltså bli viltgryta idag. Smakar väl kanske allra bäst en ruskig höstdag, men det är himla gott även så här på vårkanten. Prova vettja!

Viltgryta ca 4 personer)

Du behöver:
ca 400 g renskav
2 msk smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
5 dl vatten
2 msk viltfond
2 lagerblad
1 tsk krossade enbär
1 tsk timjan
ca 10 schalottenlökar
3 morötter
2 msk mjöl
1 1/2 dl grädde
2 tsk soja
1 msk vinbärsgelè
hackad persilja

Gör såhär:
Bryn skavet i smöret i en stekpanna med höga kanter. Krydda med salt och peppar. Tillsätt vattnet, fond, lagerblad, enbär och timjan. Skala löken och morötterna och skiva morötterna. Tillsätt löken och morötterna i grytan och låt koka ca 20-30 min. rör ut mjölet i grädden och blanda ner i grytan. Koka upp och låt koka ca 5 min. Smaka va med soja och gelè. Strö över hackad persilja.
Servera med potatismos, vinbärsgelè och kokt brysselkål.






2 kommentarer:

  1. Mmmm, va gott det ser ut. Vi gjorde också gryta idag, fast en afrikansk variant.

    SvaraRadera
  2. Varför är det så att vi äter mest vilt på vintern, för vi äter ju kankse ändå inte allt färskt. Det är ju alltid gott! Man man ju ha en somrig sallad till eller grilla köttet ;-)

    SvaraRadera