torsdag 8 april 2010

Löksås-en klassiker!


Ibland kan jag bli riktigt sugen på husmanskost! Eller riktigt ofta faktiskt ;) Många förknippar kotletter med torr och tråkig mat, men inte jag. Jag tycker snarare tvärtom, med en ordentlig bit kotlett med ben så får man ett riktigt saftigt och mört kött. Löksåsen till är verkligen pricken över i. Min lilla dotter sa med en gång "jag gillar inte lök" när jag stog och strimlade löken, men det måste hon ha glömt när middagen serverades för hon åt minsann en rejäl portion och bad om mera sås :D

Löksås (ca 4 port)
Du behöver:
1 msk smör
1 gul lök
2 msk mjöl
4 1/2 dl vatten
1/2 dl grädde
1 köttbuljongtärning
1 tsk kinesisk soja
några droppar kulör soja
salt och peppar

Gör såhär:
Skala och dela löken i halvor och strimla ner halvorna. Smält smöret i en stekpanna med höga kanter (stek gärna i samma panna som du stekt kotletterna i, smaken blir otroligt god!) Stek löken tills den är ordentligt mjuk och nästan lite karameliserad. Strö över vetemjölet och rör runt så det blandar sig med löken. Vispa ner vattnet i en jämn stråle, rör hela tiden. Tillsätt grädden. Ha i köttbuljong och soja. Låt såsen koka upp och puttra i ca 5 min. Smaka av med salt och peppar.

Löken-inte riiiktigt färdig, men nästan!

När såsen kokat upp, får den koka ihop i cirka 5 min

Termos-såssnipa, en av världens bästa uppfinningar ;)

Mätt med kotlett!

4 kommentarer:

  1. Mums! Jag håller med. Pannbiff med lök är ju också en klassiker...

    SvaraRadera
  2. Visst är det gott med husmanskost ibland.

    SvaraRadera
  3. Löksås är ju en riktigt god klassiker. Har aldrig testat att ha det till kotletter, men kan tänka mig att det är riktigt gott.

    SvaraRadera