söndag 30 maj 2010

Annas fläskfilè i ädelostsås



Jag kommer ihåg första gången jag smakade på den här rätten som min vän Anna lagade. Vilken smaksupplevelse! Den är verkligen gudomligt god och passar väldigt bra som bjudrätt när man får gäster. Detta blev vår schlager-middag igår och tillsammans med ett glas rött och lite hemlagad glass till efterrätt var det verkligen en hellyckad kväll :) Jag har gjort några pyttesmå ändringar (har svårt för att låta bli, haha). Tack igen Anna för recpetet!

Du behöver (ca 4 port):
500g fläskfilè
2 msk margarin
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 bit Kvibille ädelost
2 dl creme fraiche
1 dl vatten
1 dl riven ost

Gör såhär:
Putsa filèn och skär den i ca 1 cm tunna skivor,salta och peppra och bryn den i matfettet.
Smält osten i vatten i en kastrull och blanda i CF, smaka av med salt och peppar.
Lägg köttet i en ugnsfast form. Häll såsen över köttet, strö över den rivna osten och gratinera i ugnen, 225 grader i 10-15 min. Servera med tagliatelle eller pommes stripes.

1 kommentar:

  1. Mmm, jag gör ofta liknande recept hemma. Krämigt och gott av ost!

    SvaraRadera