tisdag 4 maj 2010

Majs-och kycklingsoppa!



Hej alla därute! Oj, vad glest det har varit med recept från mig den sista veckan, men jag får ursäkta mig med att jag har jobbat otroligt mycket! Dessutom har jag lagat en del av den maten som redan ligger ute här på bloggen, många av mina favvorecept har jag redan bloggat om :)
Hoppas ni hänger kvar ändå;)
Idag har vi alltså ätit majs-och kycklingsoppa och barnen satt helt knäpptysta och åt, förutom några "mmmm...." ibland. Det tar jag som ett gott betyg!
Receptet kommer från "allt om mat".

Du behöver (ca 4 port):
1/2 lök
2 burkar majs à 320 g
1 liter vatten
2 hönsbuljontärningar
2 dl matlagningsgrädde
salt
peppar
1/2 grillad kyckling

Gör såhär:
Hacka löken fint och fräs den några minuter i neutral olja i en kastrull. Häll på vatten och buljongtärningar och låt koka upp. Häll i majsen och mixa till en slät massa. Sila soppan med en fin sil så att majsskalen silas bort och häll tillbaks soppan i kastrullen. Blanda ner matlagningsgrädde och koka upp. Låt soppan koka cirka 5 minuter.
Rensa kycklingen under tiden och skär i kycklingköttet i tärningar. Smaka av soppan med salt och peppar.
Födela kycklingen i soppskålar och häll den varma soppan över. servera gärna med nybakat bröd :)

3 kommentarer:

  1. Jag hänger kvar! Don't you worry :D Vad god den där soppan ser ut. Jag har faktiskt aldrig testat göra majssoppa - ska absolut testas nån dag häröver.

    SvaraRadera
  2. Det där lät gott.
    Jag har gjort nåt liknande fast utan kycklingen.
    Testa att göra samma recept som du har för majssoppan och lägg i tacopulver, det är Mumsfillibababaaaaaaaa.. Ett recept från Leila.
    Stor Kram!!

    SvaraRadera
  3. Självklart hänger vi kvar. Det här lät som ett toppenrecept.

    SvaraRadera