torsdag 6 maj 2010

Frasiga laxkakor!



Då var det dags för kvällsjobb igen då, och som vanligt lagar jag mat på dagen så att jag kan ta med mig middagen till jobbet. Det är ju inte all mat som är lika god att värma så det gäller att planera litegrann. De här laxkakorna smakar otroligt gott varma som kalla och funkar finfint att värma på nytt :)
Vi åker bort hela helgen så nu kommer det eka lite tomt här på bloggen fram till tisdag. Men då kommer jag tillbaka med massa nya idèer och recept! Ha en riktigt trevlig helg allihop, det ska jag ha i alla fall ;)

Frasiga laxkakor (ca 4 pers)
Du behöver
600 g skinnfria laxfilèer
100 g rökt lax
1 cm färsk ingefära
3 msk potatismjöl
1 tsk salt
1 röd chili
saften från en 1/2 lime
1 äggvita

Gör såhär:
Skär laxen i tunna remsor och blanda med riven ingefära. Pudra ner potatismjöl och blanda med salt. Hacka chilin fint och blanda ner den tillsammans med limesaften. Vispa äggvitan lätt ocg rör ner i laxen.
Värm en neutral olja i en stekpanna. Klicka ner matskedsstora klickar av lax"färsen" och stek gyllenbruna på varje sida.
Servera med sweet chilisås och nudlar.

4 kommentarer:

  1. Det där ser jättegott ut! Ska jag absolut testa. Tror du man kan fritera dem som små bollar istället för platta kakor?

    SvaraRadera
  2. Så gör jag också när jag jobbar kväll och håller med om att allt inte smakar lika gott att värma på i matlådan. Ikväll blev det spagetti med köttfärssås för oss o det funkar ypperligt att värma på! KRam Anna

    SvaraRadera
  3. Malin: Tror absolut det går att fritera dem som bollar :) prova vettja!

    SvaraRadera