torsdag 20 maj 2010

Fetaostfylld lax med örtslungad potatis



Jag tröttnar nog aldrig på lax! Den går ju att variera hur mycket som helst och så blir den så saftig och god :) Tillsammans med fetaostkrämen blir det mums! Till laxen serverade jag små delikatesspotatisar som fick lite sällskap av färska örter, himla gott!
Detta här är busenkel mat, men det är som man säger; det enkla är ofta det godaste;)

Nu längtar jag till helgen (har visserligen jobbhelg) men då ska grillen få gå varm! Vad har ni helgplaner?

Fetaostfylld lax med örtslungad potatis
Du behöver:
4 laxfilèer
2 dl lätt creme fraiche
150 g fetaost
salt
citronpeppar

delikatesspotatis
1 msk smör
1/2 dl färska örter (jag hade timjan och basilika)
salt

Gör såhär:
Smula sönder fetaosten i en bunke och mosa ihop med creme fraichen. smaka av med salt och peppar.
Skär en djup skåra i mitten av varje laxfilè och lägg ca 2 tsk fetaostkräm i varje filè (servera resten av fetaostkrämen till den färdiga maträtten). Krydda med citronpeppar och lite salt. sätt in fisken i ugnen i 175 grader ca 15 min.
Koka potatisen med skalet på. Häll av den färdigkokta potatisen och låt den ånga från sig några minuter. Lägg i en msk smör och hackade färska örter och blanda om väl.

2 kommentarer:

  1. Blir inte heller trött på lax. Däremot min sambo, så blir inte så ofta längre. Ser riktigt gott ut!

    Ja, skönt med helg. PÅ lördag ska jag springa göteborgsvarvet så fredag kväll blir luuuugn!!

    SvaraRadera
  2. Mums vad gott det låter med fetaost till laxen. Det ska jag prova ngngång.

    SvaraRadera