måndag 31 maj 2010

Hamburgertallrik med crushed potatoes



Idag fick jag ringa till jobbet och sjukskriva mig, gillar inte :( Jag gillar verkligen mitt jobb och mina kollegor, ser oftast fram emot att åka på jobbet. Men idag är formen minsann inte på topp så då är det ju inte så mycket annat å göra än att stanna hemma...
Riktigt fint väder har vi haft i alla fall och det ser ut som att det håller i sig denna veckan, lovely! För att muntra upp mig lite fixade vi ialla fall ihop en riktigt god middag, men efteråt var jag totalt färdig så jag la mig på soffan och sov en timme, för tredje gången idag...
Den här rätten har jag hämtat ur Nigellas kokbok "express" och jisses vad farligt god potatisen blev! Som en blandning mellan chips och klyftpotatis, nam nam!

Du behöver ca 4 port:
500 g nötfärs
3 tsk worchestersås
3 tsk kinesisk soja
1/2 tsk salt
3 tsk naturell yoghurt
peppar

ca 400 g potatis
5 msk rapsolja

Gör såhär:
Blanda ihop nötfärsen med soja, worchestersås, yoghurt, salt och lite peppar. Dela färsen i 4 lika stora delar, rulla till bollar och platta ut dem på en fuktig skärbräda. Stek eller grilla hamburgarna ca 3-4 min på varje sida.

Skölj och skrubba potatisen och torka av den med hushållsspapper. Lägg den i en plastpåse och slå sönder den med en kavel, tills du får ungefär lika stora delar. Värm oljan i en stekpanna och ha i potatisen. Stek den först 5-6 min innan du vänder den och steker den 5-6 min till. Potatisen ska få en gyllenbrun färg. Låt den färdiga potatisen rinna av på hushållspapper och salta lite grann innan servering.

3 kommentarer:

  1. Potatisen låter ju fantastiskt god!! Krya på dig!!

    SvaraRadera
  2. Åh vad sugen jag blev på hamburgertallrik nu. Kött!! Jag har ju också den där Nigellaboken, jag får ta och bläddra i den igen. Tiramisureceptet i den boken rekommenderas varmt! :-)

    SvaraRadera
  3. Det där såg riktigt gott ut! Nigellaboken har jag inte men den måste jag införskaffa förstår jag:)
    Hoppas du få en trevlig vecka!

    SvaraRadera