söndag 16 maj 2010

Jättegott med blåbärspaj!



Blåbärspaj, det finns nog inte många som inte gillar denna paj! Blev så himla sugen på paj när jag satt och bläddrade igenom Tinas kokbok. Jag brukar göra en blåbärspaj som är gudomligt god, men tänkte att jag skulle variera mig och testa Tinas. Den blev god, men i fortsättningen håller jag mig nog till mitt gamla vanliga recept ;)

Du behöver:
125 g smör
1 krm salt
125 g mandelmassa
1 st ägg
3,5 dl vetemjöl

1 dl mandel, finhackad
3 st bittermandlar, hackade
3 st ägg
3 dl strösocker
375 g Kesella
2 tsk bakpulver
0,75 dl vetemjöl
1 paket (275 g) frysta blåbär
1 st citron, rivet skal

Gör så här:
Mördeg:
Lägg mandelmassan och saltet i en matberedare. Mixa tills att mandelmassan blivit smidig, tillsätt därefter smöret i små portioner. Häll i ägget och till sist mjölet. Var noga med att inte överarbeta degen när mjölet är tillsatt. Lägg degen i en plastpåse och lägg den i kylen för att vila i ca 1 tim.
Sätt ugnen på 175 grader.

Ta ut degen på en lätt mjölad arbetsbänk och kavla ut den till en tjocklek av ca 2 mm. Fodra pajformen, var noga med att trycka ner kanterna så att det inte blir någon luft mellan deg och form. Ställ formen i frysen 10 min. Baka formen direkt från frysen i ca 175 grader tills pajskalet är gyllene. Det tar ca 12-13 min.

Fyllning:
Vispa sockret och äggen tills det vitnar och sockret är löst. Blanda hastigt ihop äggvispet med de övriga ingredienserna. Häll upp fyllningen i det förbakade pajskalet och baka i 175-gradig ugn i ca 30 min.


Det är minsann fler i vår familj som gillar blåbärspaj ;)

2 kommentarer:

  1. Mmm blåbärspaj som är så gott!

    SvaraRadera
  2. Det här var ett annorlunda recept som jag skall prova!

    SvaraRadera